Coducerea unui vehicul fără permis de conducere
Coducerea unui vehicul fără permis de conducere

Conducerea unui autovehicul fără a deține permis de conducere a devenit o faptă tot mai des întâlnită. Această infracțiune este prevăzută de art. 335 din Codul Penal și presupune ”Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul ori a unui tramvai de către o persoană care nu posedă permis de conducere” și  se pedepsește cu închisoarea de la unu la 5 ani.

Având în vedere limitele de pedeapsă, dar și criteriile de individualizare (dacă vă aflați la prima abatere, adică dacă nu ați mai săvârșit alte infracțiuni în trecut), instanțele se orientează, de regulă, către o pedeapsă a cărei executare va fi suspendată sub supraveghere ori către o pedeapsă care va fi amânată.

Ce înseamnă acest lucru?

Suspendarea sub supraveghere presupune tot un mod de executare a pedepsei pe care instanța o aplică  atunci când consideră că nu este necesară executarea pedepsei în penitenciar.

Potrivit art. 91 Cod Penal: ” (1) Instanţa poate dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere dacă sunt întrunite următoarele condiţii:

a) pedeapsa aplicată, inclusiv în caz de concurs de infracţiuni, este închisoarea de cel mult 3 ani;

b) infractorul nu a mai fost condamnat anterior la pedeapsa închisorii mai mare de un an, cu excepţia cazurilor prevăzute în art. 42 sau pentru care a intervenit reabilitarea ori s-a împlinit termenul de reabilitare;

c) infractorul şi-a manifestat acordul de a presta o muncă neremunerată în folosul comunităţii;

d) în raport de persoana infractorului, de conduita avută anterior săvârşirii infracţiunii, de eforturile depuse de acesta pentru înlăturarea sau diminuarea consecinţelor infracţiunii, precum şi de posibilităţile sale de îndreptare, instanţa apreciază că aplicarea pedepsei este suficientă şi, chiar fără executarea acesteia, condamnatul nu va mai comite alte infracţiuni, însă este necesară supravegherea conduitei sale pentru o perioadă determinată.

(2) Când pedeapsa închisorii este însoţită de pedeapsa amenzii aplicate în condiţiile art. 62, amenda se execută chiar dacă executarea pedepsei închisorii a fost suspendată sub supraveghere.

(3) Nu se poate dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, dacă:

a) pedeapsa aplicată este numai amenda;

b) aplicarea pedepsei a fost iniţial amânată, dar ulterior amânarea a fost revocată;

c) infractorul s-a sustras de la urmărire penală ori judecată sau a încercat zădărnicirea aflării adevărului ori a identificării şi tragerii la răspundere penală a autorului sau a participanţilor.

Totodată, dacă executarea pedepsei a fost suspendată, se stabilește un termen de supraveghere a condamnatului în care acesta va îndeplini anumite obligații (spre exemplu, prestarea unei munci neremunerate în folosul comunității).

Amânarea aplicării pedepsei presupune stabilirea pedepsei de către instanță și amânarea ei, perioadă în care condamnatul trebuie să îndeplinească anumite obligații și să nu săvârșească alte infracțiuni.

Astfel, potrivit art. 83 Cod Penal: ” (1) Instanţa poate dispune amânarea aplicării pedepsei, stabilind un termen de supraveghere, dacă sunt întrunite următoarele condiţii:

a) pedeapsa stabilită, inclusiv în cazul concursului de infracţiuni, este amenda sau închisoarea de cel mult 2 ani;

b) infractorul nu a mai fost condamnat anterior la pedeapsa închisorii, cu excepţia cazurilor prevăzute în art. 42 lit. a) şi lit. b) sau pentru care a intervenit reabilitarea ori s-a împlinit termenul de reabilitare;

c) infractorul şi-a manifestat acordul de a presta o muncă neremunerată în folosul comunităţii;

d) în raport de persoana infractorului, de conduita avută anterior săvârşirii infracţiunii, de eforturile depuse de acesta pentru înlăturarea sau diminuarea consecinţelor infracţiunii, precum şi de posibilităţile sale de îndreptare, instanţa apreciază că aplicarea imediată a unei pedepse nu este necesară, dar se impune supravegherea conduitei sale pentru o perioadă determinată.

(2) Nu se poate dispune amânarea aplicării pedepsei dacă pedeapsa prevăzută de lege pentru infracţiunea săvârşită este de 7 ani sau mai mare sau dacă infractorul s-a sustras de la urmărire penală ori judecată sau a încercat zădărnicirea aflării adevărului ori a identificării şi tragerii la răspundere penală a autorului sau a participanţilor.”

Cu privire la permisul de conducere, dobândirea acestuia este reglementată de dispozițiile al III-lea, Secțiunea a II-a din O.U.G. nr. 195/2002. Retragerea permisului de conducere, situație similară premisei tip, care caracterizează forma atenuată a infracțiunii, sunt sancțiunile care intervin, de în condițiile descrise în art. 97 din O.U.G. nr. 195/2002, republicată.

Astfel, pe lângă sancțiunile contravenționale, polițistul rutier dispune, în cazurile prevăzute în prezenta ordonanță de urgență, și una dintre următoarele măsuri tehnico-administrative:

a) reținerea permisului de conducere și/sau a certificatului de înmatriculare ori de înregistrare sau, după caz, a dovezii înlocuitoare a acestora;

b) retragerea permisului de conducere, a certificatului de înmatriculare sau înregistrare ori a plăcuțelor cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare;

c) anularea permisului de conducere.

               În cazul în care discutăm despre cazul prevăzut de art. 111 alin. (1) lit. a), respectiv reținerea permisului de conducere ca urmare a acumulării unui număr de 15 puncte de penalizare, persoana în cauză trebuie înștiințată despre situația sa, precum și despre faptul că permisul de conducere a fost suspendat, iar aceasta este obligată să prezinte permisul său de conducere organelor abilitate, iar dacă persoana nu a fost înștiințată, nu se poate considera că a fost săvârșită o infracțiune.

Toate situațiile juridice se discută raportat la fiecare caz în parte și analizând dosarul, iar pregătirea apărării poate fi efectuată în baza unei consultații juridice. 

Cabinetul de Avocat ”OANA ELENA BRAN” oferă servicii juridice calificate în diverse arii de practică ale dreptului, preponderent în probleme ce țin de materia dreptului penal/procesual penal și dreptului civil/procesual civil, asigurând clienților noștri asistență și reprezentare juridică în fața instanțelor de judecată din București și din țară (Judecătorii, Tribunale, Curți de Apel), a organelor de urmărire penală (Parchete, DNA, DIICOT), a autorităților cu atribuții jurisdicționale, a notarilor publici și a executorilor judecătorești, precum și în fața organelor administrației publice sau instituții.

Ne găsiți aproape de centru București. Biroul de avocatură este situat  în mun. București,  Piața Iulia nr.8, bl.i7, sc.2, ap.45, Sectorul 3 (zona Decebal).

 

Av. Oana Elena Bran

0771627909

e.avocatura@gmail.com

× Whatsapp