Conducerea
unui autovehicul fără a deține permis de conducere a devenit o faptă tot mai
des întâlnită. Această infracțiune este prevăzută de art. 335 din Codul Penal
și presupune ”Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul ori a
unui tramvai de către o persoană care nu posedă permis de conducere” și
se pedepsește cu închisoarea de la unu la 5 ani.
Având
în vedere limitele de pedeapsă, dar și criteriile de individualizare (dacă vă
aflați la prima abatere, adică dacă nu ați mai săvârșit alte infracțiuni în
trecut), instanțele se orientează, de regulă, către o pedeapsă a cărei
executare va fi suspendată sub supraveghere ori către o pedeapsă care va fi
amânată.
Ce
înseamnă acest lucru?
Suspendarea
sub supraveghere presupune tot un mod de executare a pedepsei pe care instanța
o aplică atunci când consideră că nu este necesară executarea pedepsei în
penitenciar.
Potrivit
art. 91 Cod Penal: ” (1) Instanţa poate dispune suspendarea executării
pedepsei sub supraveghere dacă sunt întrunite următoarele condiţii:
a)
pedeapsa aplicată, inclusiv în caz de concurs de infracţiuni, este închisoarea
de cel mult 3 ani;
b)
infractorul nu a mai fost condamnat anterior la pedeapsa închisorii mai mare de
un an, cu excepţia cazurilor prevăzute în art. 42 sau pentru care a intervenit
reabilitarea ori s-a împlinit termenul de reabilitare;
c)
infractorul şi-a manifestat acordul de a presta o muncă neremunerată în folosul
comunităţii;
d)
în raport de persoana infractorului, de conduita avută anterior săvârşirii
infracţiunii, de eforturile depuse de acesta pentru înlăturarea sau diminuarea
consecinţelor infracţiunii, precum şi de posibilităţile sale de îndreptare,
instanţa apreciază că aplicarea pedepsei este suficientă şi, chiar fără
executarea acesteia, condamnatul nu va mai comite alte infracţiuni, însă este
necesară supravegherea conduitei sale pentru o perioadă determinată.
(2)
Când pedeapsa închisorii este însoţită de pedeapsa amenzii aplicate în
condiţiile art. 62, amenda se execută chiar dacă executarea pedepsei închisorii
a fost suspendată sub supraveghere.
(3)
Nu se poate dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, dacă:
a)
pedeapsa aplicată este numai amenda;
b)
aplicarea pedepsei a fost iniţial amânată, dar ulterior amânarea a fost
revocată;
c)
infractorul s-a sustras de la urmărire penală ori judecată sau a încercat
zădărnicirea aflării adevărului ori a identificării şi tragerii la răspundere
penală a autorului sau a participanţilor.
Totodată,
dacă executarea pedepsei a fost suspendată, se stabilește un termen de
supraveghere a condamnatului în care acesta va îndeplini anumite obligații
(spre exemplu, prestarea unei munci neremunerate în folosul comunității).
Amânarea
aplicării pedepsei presupune stabilirea pedepsei de către instanță și amânarea
ei, perioadă în care condamnatul trebuie să îndeplinească anumite obligații și
să nu săvârșească alte infracțiuni.
Astfel,
potrivit art. 83 Cod Penal: ” (1) Instanţa poate dispune amânarea
aplicării pedepsei, stabilind un termen de supraveghere, dacă sunt întrunite
următoarele condiţii:
a)
pedeapsa stabilită, inclusiv în cazul concursului de infracţiuni, este amenda
sau închisoarea de cel mult 2 ani;
b)
infractorul nu a mai fost condamnat anterior la pedeapsa închisorii, cu
excepţia cazurilor prevăzute în art. 42 lit. a) şi lit. b) sau pentru care a
intervenit reabilitarea ori s-a împlinit termenul de reabilitare;
c)
infractorul şi-a manifestat acordul de a presta o muncă neremunerată în folosul
comunităţii;
d)
în raport de persoana infractorului, de conduita avută anterior săvârşirii
infracţiunii, de eforturile depuse de acesta pentru înlăturarea sau diminuarea
consecinţelor infracţiunii, precum şi de posibilităţile sale de îndreptare,
instanţa apreciază că aplicarea imediată a unei pedepse nu este necesară, dar
se impune supravegherea conduitei sale pentru o perioadă determinată.
(2)
Nu se poate dispune amânarea aplicării pedepsei dacă pedeapsa prevăzută de lege
pentru infracţiunea săvârşită este de 7 ani sau mai mare sau dacă infractorul
s-a sustras de la urmărire penală ori judecată sau a încercat zădărnicirea
aflării adevărului ori a identificării şi tragerii la răspundere penală a
autorului sau a participanţilor.”
Cu
privire la permisul de conducere, dobândirea acestuia este reglementată de
dispozițiile al III-lea, Secțiunea a II-a din O.U.G. nr. 195/2002. Retragerea
permisului de conducere, situație similară premisei tip, care caracterizează
forma atenuată a infracțiunii, sunt sancțiunile care intervin, de în condițiile
descrise în art. 97 din O.U.G. nr. 195/2002, republicată.
Astfel, pe
lângă sancțiunile contravenționale, polițistul rutier dispune,
în cazurile prevăzute în prezenta ordonanță de urgență, și una dintre
următoarele măsuri tehnico-administrative:
a) reținerea permisului de
conducere și/sau a certificatului de înmatriculare ori de înregistrare sau,
după caz, a dovezii înlocuitoare a acestora;
b) retragerea permisului de conducere,
a certificatului de înmatriculare sau înregistrare ori a plăcuțelor cu numărul
de înmatriculare sau de înregistrare;
c) anularea permisului de
conducere.
În cazul în care discutăm despre cazul prevăzut de art. 111 alin. (1) lit. a),
respectiv reținerea permisului de conducere ca urmare a acumulării unui număr
de 15 puncte de penalizare, persoana în cauză trebuie înștiințată despre
situația sa, precum și despre faptul că permisul de conducere a fost suspendat,
iar aceasta este obligată să prezinte permisul său de conducere organelor
abilitate, iar dacă persoana nu a fost înștiințată, nu se poate considera că a
fost săvârșită o infracțiune.
Toate situațiile juridice se
discută raportat la fiecare caz în parte și analizând dosarul, iar pregătirea
apărării poate fi efectuată în baza unei consultații juridice.
Cabinetul de
Avocat ”OANA ELENA BRAN” oferă servicii juridice calificate în diverse arii de
practică ale dreptului, preponderent în probleme ce țin de materia dreptului
penal/procesual penal și dreptului civil/procesual civil, asigurând clienților
noștri asistență și reprezentare juridică în fața instanțelor de judecată din
București și din țară (Judecătorii, Tribunale, Curți de Apel), a organelor de
urmărire penală (Parchete, DNA, DIICOT), a autorităților cu atribuții
jurisdicționale, a notarilor publici și a executorilor judecătorești, precum și
în fața organelor administrației publice sau instituții.
Ne găsiți
aproape de centru București. Biroul de avocatură este situat în mun. București, Piața Iulia nr.8, bl.i7, sc.2, ap.45,
Sectorul 3 (zona Decebal).
Av. Oana Elena
Bran
0771627909